LinkedIn: az álláskeresés titkos hozzávalója (II. rész)


 Hogyan legyél menő a LinkedIn világában?

A LinkedIn, ahogy a toborzók nevezik a legígéretesebb  passzív jelöltforrás. Hogy miért? Mert egyre nehezebb a vezetőkiválasztó és személyzeti tanácsadó cégeknek felkutatni a potenciális jelölteket.

A LinkedIn a maga 643 000 magyar felhasználójával pedig egy igazi kincsesbánya számukra és egyre több képzésen vesznek részt, hogy hogyan tudnak profitálni belőle.

A 2016-ban megrendezésre került HVG Online Toborzási Konferencián a résztvevők és az előadók is rávilágítottak arra, hogy az álláshirdetések ereje megcsappant az elmúlt években.

Az online állásportálokon meghirdetett pozíciókra beküldött pályázatok közül sokszor egy alkalmas jelöltet sem tudnak felmutatni az ügyfélnek (munkaadónak).

Hogyan tovább?

Ennek következtében a toborzással foglalkozó szakemberek arra kényszerültek, hogy változtassanak a korábbi gyakorlaton és új eszközök után nézzenek.

A LinkedIn eddig sem volt számukra ismeretlen terep, de a szerepe felértékelődni látszik a toborzás során.

Egyre nagyobb figyelem fordul az aktív felhasználók felé, vagyis nem lesz elég, ha létrehozod a profilod és utána hetekig rá se nézel.

A bejegyzés első részében szemügyre vettük, hogy miért érdemes “linkedinezni” és mire kell figyelni, amikor a profilodon dolgozol.

Most beleugrunk a mélyvízbe és haladó fokozatra kapcsolunk. Öveket becsatolni, a sikerélmény garantált!

Kapcsolatépítésre fel

A LinkedIn ugyanolyan, mint más networking eszköz. A kapcsolatépítésről és arról szól, hogy minél inkább látható legyél az online térben.

Ha létrehozol egy profilt és utána el is felejtkezel róla, akkor az olyan, mintha részt vennél egy networking eseményen és csak távolból szemlélnéd a történéseket.

Rendszeresen rá kell kukkantanod a profilodra, nyomon kell követned, hogy mi zajlik a világban, kapcsolatba kell lépned másokkal, posztolni és a csoportok munkájához aktívan hozzájárulni.

Hogyan?

Két lehetőség áll előtted.

  1. Olyan emberekkel lépsz kapcsolatba, akiket ismersz és akikben megbízol.
  2. Kidolgozol egy stratégiát és ennek megfelelően veszed fel a kapcsolatot akár eddig számodra ismeretlen emberekkel.

Természetesen, minél nagyobb a kapcsolati hálód, annál nagyobb az ereje és annál könnyebben tudsz olyan emberekhez is közelebb kerülni, akik nagyot lendíthetnek a karriereden.

Emlékezz arra, hogy 6 emberen keresztül bárkit el lehet érni a világon.

Kivel?

  1. Használd a LinkedIn Alumni funkciót, hogy megtaláld a volt szaktársaidat, osztálytársaidat vagy olyan embereket, akikkel közös az alma materetek.
  2. Csatlakozz olyan csoportokhoz, amelyek relevánsak a szakmád vagy érdeklődési köröd szempontjából.
  3. Használd a részletes keresés funkciót (Advanced Search), hogy felfedezz embereket, cégeket, csoportokat.

Küldj személyre szabott meghívót

Ha valakit meg szeretnél hívni a kapcsolati hálódba, akkor automatikusan az alábbi üzenet kerül továbbításra:

I’d like to add you to my professional network.

-XY

De ez nem elég és nem túl professzionális. Az üzenetnek minden esetben személyre szabottnak kell lennie.

Emellett ki kell derülni a meghívóból, hogy honnan ismered a célszemélyt és miért szeretnéd felvenni vele a kapcsolatot.

Jó kapcsolódási pont lehet:

  • egy közös ismerős,
  • egy konferencia, amelyen részt vettetek mindketten,
  • közös munkahely,
  • vagy éppen az, hogy érdeklődsz az illető munkássága után.

Érdemes arra törekedni, hogy ha egyszer valakivel felveszed a kapcsolatot, akkor ne merüljön ki ez az ismertség ennyiben.

Folyamatosan ápolni kell ezt a frissen szárba szökött köteléket, mert csak így tudod a networking pozitív hatását hosszú távon érzékelni.

Ahogy a “Networking kezdőknek – hogyan csináljam?” bejegyzésben is írtam, a networking nemcsak a kapásról szól, sok esetben neked kell először adni, hogy kaphass.

Ugyanez igaz a LinkedIn-re is. Amikor valakit meginvitálsz a kapcsolati hálódba, akkor előtte gondolkozz el azon, hogy hogyan tudnál te neki segíteni.

Ha kérsz is valamit, akkor az olyan legyen, amit könnyen tud teljesíteni (például információt, mentorálást, bemutatást….).

Kapcsolatépítő stratégia – nemcsak extrovertáltaknak

Egy egyszerű, de mégis bámulatos eredményekkel kecsegtető módszer arra, hogy bekerülj a szakterületed vérkeringésébe, ha olyan emberekkel veszed fel a kapcsolatot, akik az adott iparágban igazi “nagyvadnak” számítanak.

Sokan azt hiszik, hogy a szakma sztárjai nem alacsonyodnak le az ő szintjükre. Ez nem így van.

Ha valaki iránymutatást, a véleményüket vagy a tapasztalatuk megosztását kéri tőlük, arra mindig vevők és szívesen segítenek.

Neked annyit kell tenned, hogy utána nézel azoknak a személyeknek, akiket valami miatt csodálsz az iparágadban—valami nagy dolgot tettek le az asztalra, kiemelkednek a szakmájukban. Majd keresd meg őket és kérd a tanácsukat.

Így olyan információkhoz fogsz hozzájutni, amelyek szó szerint aranyat érnek és még a kapcsolati hálód is terjedelmesebb lesz.

Csak mértékkel

Ha olyan embertől kapsz meghívót, akit nem tudsz hova tenni, akkor nyugodtan kérdezz rá, hogy miért szeretne veled kapcsolatba lépni és honnan ismeritek egymást.

Például:

„Thanks for asking to connect. What prompted you to get in touch? If I know your current challenges, I may be able to help. Kind regards, Your Name”

Nem kell minden egyes felkérést elfogadni. A mennyiségnek hatalma van, de nem mehet a minőség rovására. Ráadásul az is megeshet, hogy nincs valós személy a profil mögött és csak a rendszer akar letesztelni.

Arra is ügyelj, hogy olyan emberekkel lépj kapcsolatba, akik nem sértik az érdekeidet, nem fognak rád rossz fényt vetni, ha az ismerőseid között szerepelnek.

LinkedIn Csoportok – a láthatóság bajnokai

A Facebook-hoz hasonlóan a LinkedIn-en is lehet csoportokhoz csatlakozni, amelyek különböző témák, területek köré szerveződnek.

A Linkedin-en több mint 2,1 millió csoport közül tudsz válogatni és ez a szám hetente 8000 új csoporttal bővül.

Természetesen a nagy számok ne tévesszenek meg, mert ezek közül a csoportok közül nem mindegyik aktív. Ezért kell mindig alaposan utánajárni, hogy melyikbe érdemes energiát fektetni.

Miért?

A csoportok tagjai kapcsolatba tudnak egymással lépni attól függetlenül, hogy milyen szintű kapcsolatban állnak.

A csoporton belüli kommunikáció során új embereket fedezhetsz fel és bővítheted a tudásod. A munkáltatók szívesen gyarapítják a csapatukat olyan emberekkel, akik naprakész tudással rendelkeznek a szakterületükön belül.

Hogyan?

  1. Használd a részletes keresés funkciót (Advanced Groups Search). Írd be azokat a kulcsszavakat, amelyek a szakterületedre jellemzőek és szemezgess a találatok között.
  2. Nézd meg, hogy a hozzád hasonló szakemberek milyen csoportoknak a tagjai.

Érdemes kisebb-nagyobb, magyar és nemzetközi csoportokhoz is csatlakozni. Nagyon sok iskolának, egyetemnek, cégnek és szakmai szervezetnek van csoportja.

Mennyi az annyi?

Átlagosan egy felhasználó 7 csoportnak a tagja, de lehetőséged van arra, hogy egyszerre 50 csoporthoz csatlakozz. A tapasztalat azt mutatja, hogy 6-8 csoport még könnyen menedzselhető.

Bármikor ki lehet lépni a csoportokból vagy át lehet igazolni egy másikba.


Bónusz tipp

*** Érdemes a “Beállítások funkcióban kiválasztani, hogy csak hetente egyszer kapj arról értesítést, hogy mi zajlik a csoportban. Ellenkező esetben el fognak árasztani az e-mail-ek és kevésbé lesz kezelhető a helyzet.***


DE!

Nem elég csak csoportokhoz csatlakozni.

Ez is több mint a semmi, mert így is rád találhatnak, de ha folyamatosan hallatod a hangod, megosztasz érdekességeket a szakmáddal kapcsolatban, hozzászólsz mások posztjaihoz, beszélgetsz másokkal, akkor felfigyelnek rád és elfoglalhatod a dobogós helyet a láthatóságért való versenyfutáson!

A te sikered által inspirálva,

alairas_01

 

 

Te hol szeretnél állni a dobogón? Ne hagyj kétségek között, oszd meg velem és a többiekkel bátran! :)

Ha tetszett a bejegyzés, akkor ne habozz másokkal is megosztani. Köszönöm!


Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.