A kísérőlevél az új fekete?


Sokszor teszik fel nekem a kérdést, hogy van-e értelme kísérőlevelet vagy más néven motivációs levelet küldeni az önéletrajz mellé.

Sajnos azt tapasztalom, hogy sok ember azért bizonytalan abban, hogy mikor érdemes kísérőlevelet is csatolni a jelentkezéshez, mert nem tudják, hogy valójában mi is a szerepe.

Amit érdemes elfelejtened

Ha beírod a Google kulcsszavas keresőbe, hogy kísérőlevél minta, akkor valami ehhez hasonló sablonok között tudsz bogarászni:


“Tisztelt Asszonyom / Uram!

Az XY oldalon találkoztam a Recepciós állásról szóló hirdetésükkel, melyet ezúton szeretnék megpályázni.

Csatoltan küldöm az önéletrajzomat, melyből kiderül, hogy 3 éves tapasztalatot szereztem hasonló, irodai környezetben dolgozó recepciósként.

Szeretem a munka változatosságát, élvezem, hogy mindennap új emberekkel van lehetőségem találkozni és kihívásnak tekintem a váratlan helyzeteket is, amelyeket egy jó recepciósnak azonnal és jól kell tudni megoldani.

Bízom benne, hogy önéletrajzom alapján kapok egy bemutatkozási lehetőséget az Önök cégénél!

Üdvözlettel:

Lapos Elemér”


Mit gondolsz róla? Ha azt a szót keresed, hogy unalmas, fantáziátlan és nem releváns információkkal tarkított, akkor rátapintottál a lényegre.

Ezért kérlek, felejtsd el az interneten fellelhető mintákat!

Mert te nem akarsz a munkáltató szemében unalmasnak látszani…

Te nem egy akarsz lenni a sok közül…

Te “A LEGJOBB VÁLASZTÁS” akarsz lenni a munkáltató számára!

A kísérőlevelet úgysem olvassák el…

Hangzik el sokszor ez a kijelentés az álláskeresők szájából. Igen, van benne igazság.

A Career Directors International készített 2012-ben egy felmérést, amelyben az alábbi kérdést tették fel a toborzással, kiválasztással foglalkozó szakembereknek és döntéshozóknak:

“Ön egyetért azzal, hogy a kísérőlevélre szükség van az álláskeresés során?”

A felmérés eredménye:

cdi-research

A válaszadók 53%-a úgy gondolta, hogy felesleges a kísérőlevél az álláskeresés során. Ennek több oka lehet. Például:

  • Számtalan unalmas és egymáshoz nagyon hasonító kísérőlevelet kapnak, amely nem szól semmiről.
  • A legtöbb jelölt haszontalan dokumentumnak tartja, amely nem jut el a döntést meghozó személy kezébe.

De!

Az is kiderül a felmérésből, hogy négyből egy személy várja a kísérőlevelet és nagyon csalódott, ha nem kap.

Ha négy az egyhez az esélyed, hogy megnyerd az ötöslottót, akkor inkább nem is veszed meg a szelvényt?

Volt, van és lesz

Először is a kísérőlevél drámai változáson ment keresztül az elmúlt években. Korábban egyfajta borítóként szolgált, felvezette az önéletrajzot, de ma már mindkettőnek megvan a saját funkciója.

Szerves része az álláskeresési folyamatnak: egy olyan dokumentum, amely segít abban, hogy az álmaid valóra váljanak, megmutasd, hogy ki vagy és hova tartasz.

Az interjúgeneráló kísérőlevél olyan, mint egy mesterien megírt reklámanyag, amelynek alapjai a marketingben gyökereznek.

Az álláskeresés során a munkáltató a vásárló, aki a termékedet, vagyis téged szeretne megszerezni.

Az, hogy milyen erős benne a vágy a terméked iránt attól függ, hogy mennyire jól reklámozod és értékesíted magad.

Ma már a kísérőlevél az önéletrajzoddal együtt a te marketing anyagod, amely:

    • megragadja az olvasó figyelmét,
    • felkelti az érdeklődését,
    • vágyat ébreszt benne, hogy még jobban meg akarjon ismerni
    • és cselekvésre ösztönzi.

Ebből következik, hogy az önéletrajz a termék jellemzőit mutatja be, míg a kísérőlevél a terméket reklámozza. Vagyis téged reklámoz.

Tehát a kísérőlevél sokkal több, mint az önéletrajz bemutatása annak ellenére, hogy a célja mindkettőnek ugyanaz. Vagyis le kell nyűgöznie az olvasót és el kell érnie, hogy behívjanak interjúra.

A kísérőlevél önmagában is egy nagyszerű eszköz arra, hogy megérintsd a döntéshozó félelmeit, reményeit és kitűnj a tömegből. De nem mindegy, hogyan csinálod.

A te egyedi értékajánlatod

Gyakran látom az álláskeresőknél, hogy apait-anyait beleadnak az önéletrajzba, órákat töltenek azzal, hogy fényesítgessék, de a kísérőlevelet nem veszik komolyan.

Pedig az utóbbi is nagyon fontos az első benyomás szempontjából és nem engedheted meg magadnak, hogy elhanyagold.

Rendszeresen készítek én is kísérőleveleket, de egy picit eltérő megközelítést alkalmazok a megszokotthoz képest.

Sokat gondolkoztam azon, hogy hogyan lehet olyan motivációs levelet írni, ami még közelebb viszi a jelöltet a megpályázott pozícióhoz.

A válasz pedig egyértelműen ott volt előttem, csak egy kicsit más irányba kellett keresgélnem.

Így találkoztam először az egyedi értékesítési ajánlattal, amely az üzleti világban egy rövid összegzés arról, hogy miért kellene megvennie a fogyasztónak az adott terméket.

Lefordítva ezt az álláskeresés nyelvére: az egyedi értékesítési ajánlat röviden összefoglalja, hogy miért kellene a munkaadónak alkalmaznia az adott pályázót.

Miben különbözik a normál kísérőlevéltől?

Kísérőlevél

Egyedi értékesítési ajánlatot

tükröző levél

  • általában olyan hosszú, mint egy önéletrajz

  • sablonos, közhelynek számító kifejezésekkel tarkított (jó kommunikációs képesség, csapatjátékos…)

  • HR menedzserhez vagy toborzással foglalkozó szakemberhez szólnak

  • kevesebb, mint 150 szó

  • azokra a képességekre összpontosít, amelyek a pályázót egyedivé teszik, megkülönböztetik a versenytársaktól

  • megoldást kínál a munkáltató problémáira

  • a pályázó által elért eredményekre fókuszál

  • közvetlenül a döntéshozóhoz szól

A munkáltatók, a döntéshozók mindig arra kíváncsiak, hogy mit tettél le eddig az asztalra és nagyon szeretik, ha ezek az eredmények számszerűsítve vannak a marketing anyagaidban.

Ilyen eredmény lehet például:

    • Kötöttél-e új üzletet, hoztál-e be új ügyfelet vagy kapcsolatba léptél-e új szervezetekkel?
    • Hozzájárultál ahhoz, hogy a cég pénzt takarítson meg?
    • Megterveztél-e vagy bevezettél-e valamilyen új rendszert vagy új folyamatot?
    • Kellett-e lehetetlen határidőn belül egy feladatot megoldani, amely extra erőfeszítést igényelt a részedről?
    • Hogyan járultál ahhoz hozzá, hogy a vállalat bevétele növekedjen?

Ez az ő nyelvük, így érdemes velük kommunikálni, hogy biztosan ne értsétek félre egymást.

Hogyan tudod felhasználni?

Nagyon fontos, hogy ha meghirdetett állásra pályázol és az álláshirdetésben külön kitértek arra, hogy kísérőlevelet is kell csatolni az önéletrajz mellé, akkor mindenképpen küldj te is.

    • Elküldheted annak a cégnek, ahol van meghirdetett pozíció.

    • Küldheted önéletrajz mellé vagy a nélkül.
    • Felhasználhatod a rejtett munkaerőpiacra való bejutásra.
    • Felkeltheted vele a toborzók figyelmét.

Mire figyelj a megírásakor?

AMIT SZABAD:

  1. Szabd a kísérőlevelet az adott munkáltatóra

Mit akarnak? Mit keresnek a jelöltben? Mi a fontos a számukra? Hogyan tudsz ahhoz hozzájárulni, hogy megoldódjanak a problémáik? Milyen kihívásokkal néznek szembe?

Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keress választ és használd fel a kísérőlevél megírásakor.

  1. Hangsúlyozd a pozícióhoz és/vagy céghez passzoló képességeidet

A kísérőlevélben térj ki azokra a képességeidre, végzettségeidre és tapasztalatodra, amelyek alkalmassá tesznek az adott pozíció betöltésére.

Ha azokat a képességeidet emeled ki, amelyet a munkáltató keres, akkor segítesz neki meghozni a helyes döntést.

  1.  Mutasd meg, hogy tudod, mire van szükségük

Olvasd el figyelmesen az álláshirdetést és szemléltesd példákkal, hogy miért te tudsz megoldást nyújtani a munkáltató problémáira.

AMIT NEM SZABAD:

  1. Nyelvtani és helyesírási hibákkal tarkítani a levelet.
  2. Soha ne kezd azzal a levelet, hogy “Annak, akit illet”.
  3. Ne másolj át egész bekezdéseket vagy felsorolásokat az önéletrajzból.

Szükség van rá?

Mondja ezt el ezt inkább helyettem egy kedves ügyfelem:

„Most már tudom, hogy a kísérőlevél nem hiányozhat a repertoáromból. A főnököm egy pillantást sem vet arra az önéletrajzra, ami mellé nem csatoltak kísérőlevelet. Azonban az az önéletrajz is a kukában landol, ami profin van megírva, de egy elég gagyi kísérőlevelet küldtek mellé. Inkább elküldöm a kísérőlevelet is, mert nem szeretném, hogy ennek hiánya miatt maradjak le egy jó lehetőségről. Max nem olvassák el.”

A kísérőlevél nem halott

Csak a szerkezete átalakult, megváltozott, ahogy a világ is.

Mivel információk áradatával szembesülünk minden nap, így más módszereket, utakat kell választanunk, hogy a világ ránk figyeljen.

Az egyedi értékajánlatot tükröző levél egy elegáns, megnyerő és letisztult eszköz arra, hogy a kísérőlevélben rejlő lehetőségeket kiaknázzuk és betörjünk a rejtett munkaerőpiacra.

Hiszen ez a kísérőlevél új generációja.

Csak gondolj arra, hogy téged mi fog meg a reklámokban, miért döntesz egy-egy termék mellett.

Ugyanez játszódik le a döntéshozók fejében is, amikor a potenciális szakembert keresik.

Akkor miért ne leshetnénk-e el egy-két trükköt azoktól, akik a marketingre vagy értékesítésre szakosodtak, hogy felhívjuk magunkra figyelmet?

A te sikered által inspirálva,

alairas_01

Ha tetszett a bejegyzés, akkor ne habozz másokkal is megosztani. Köszönöm!


Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.