Az álláskeresés aranyat érő kelléke – munkáltatói ajánlólevél, vélemény és referencia

munkáltatói ajánlólevél, vélemény és referencia

Lehet lehengerlő az önéletrajzod, bűvöletbe ejthetsz mindenkit az állásinterjún, de mindig ott lesz egy képzeletbeli, finom határ a potenciális munkáltatód lelkében, amit már nem tudsz áttörni a szavaiddal…

Ezért, amikor a munkaadó megtorpan, érdemes segítséget hívni! Ilyenkor mindig egy sorstárs, egy másik munkáltató véleménye tudja megnyugtatni, és eloszlatni az utolsó aggályait.

Hiszen a harmadik fél által adott ajánlásnál nincs is jobb eszköz arra, hogy valakiben bizalmat és tiszteletet ébressz.

De csak akkor, ha jól csinálod.

Ajánlólevél: kitől kérhetsz?

Az álláskeresők zöme úgy gondolja, hogy ajánlást csak a munkáltató adhat. Ez nem így van.

Habár a leghatásosabb a volt vagy jelenlegi munkáltatótól származó ajánlólevél, ez nem mindig megoldható.

Ajánlást kérhetsz az ex vagy mostani főnöködtől, ügyfeleidtől, beszállítóidtól, kollégáidtól, egyetemi tanáraidtól, szakmai partnereidtől vagy önkéntes szervezetek vezetőitől.

Felejtsd el a vérszegény ajánlásokat!

Mi a szerepe az ajánlásoknak? Hogy sóder nélkül kimondják azt, amit csak úgyis egymásnak hisznek el a munkáltatók. Ezzel szemben mi a valóság?

Gábor munkáját mindig lelkiismeretesen, rendkívül pontosan, határidőket betartva végezte. Lelkes hozzáállása, munkabírása átlagon felüli. Csapatban való munkavégzésre és önálló feladatok ellátására egyaránt alkalmasnak bizonyult, blablabla….

Szó mi szó, ilyen sótlan ajánlásokat tudnak adni még a legőszintébb hívek is. De ami még ennél is rosszabb, ha eddig még senkitől nem kértél ajánlást.

Sokan azt javasolják, hogy a konkrét ajánlóleveleket érdemes otthagyni magad után interjún. Szerintem ez nem túl jó stratégia, mert a hosszú ajánlóleveleket nem fogják elolvasni az interjúztatók.

Ehelyett inkább azt javasolnám, hogy hozz létre egy külön, egy vagy két oldalas dokumentumot, amely a releváns ajánlóleveleidből tartalmaz két vagy hárommondatos idézeteket.

Egy rövid idézet, amely lényeges információkat takar, sokkal hatásosabb, mint egy vagy több oldalas, unalmas, sablonos ajánlás.

Ha nem szereted magad reklámozni vagy az interjún való szereplés nem az erősséged, akkor még fontosabb, hogy gyűjtsd az ajánlásokat, amitől elegánsan, de határozottan feléd billen a mérleg nyelve.

Itt van néhány tipp, hogy hogyan csináld:

1) Használd ki a LinkedIn-ben rejlő lehetőségeket

Hozz létre egy LinkedIn profilt és küldj meghívót azoknak, akikkel valamilyen kapcsolatba kerültél a szakmai pályafutásod során. Ha már kapcsolatban vagytok, akkor itt kérhetsz tőlük ajánlást és te is adhatsz nekik.

Ha szeretnéd tudni, hogyan hozz létre egy olyan Linkedin profilt, amely kiemel a tömegből és az erősségeidre irányítja a figyelmet, akkor kattints IDE.

Vagy ha az érdekel, hogyan tudsz te is az online kapcsolatépítés királyává válni, akkor IDE kattintva megtudhatod.

2) Válj ajánlólevél gyűjtővé

Még azelőtt, hogy szükséged lenne rá, kezd el gyűjteni az ajánlásokat.

Évente két-három ajánlást szerezz be attól függetlenül, hogy állást keresel-e vagy sem.

Ha rákérdeznek, hogy mire kell, akkor mondd azt, hogy tudatosan építed a karriered és a hosszú távú céljaid miatt van rá szükséged.

3) Ne csak a munkáltatótól kérj ajánlást

Erről már fentebb írtam.

Meggyőző ajánlást adhatnak a munkatársaid, emberek, akikkel együttdolgoztál vagy akik neked dolgoztak, a beszállítóid, az ügyfeleid és azok, akikkel együtt vagytok tagok ugyanabban a szakmai szervezetben.

4) A szó elszáll, az írás megmarad

Kérd, hogy írják meg az ajánlást és ne csak szóban mondják el.

Akkor jó, ha aktív szerepet vállalsz abban, hogy mi legyen az ajánlás középpontjában. Ha valaki szívesen elmondja rólad a véleményét, akkor könnyítsd meg a dolgát azzal, hogy megmutatod neki, mire fókuszáljon az ajánlásban.

Természetesen ezeknek a támpontoknak szinkronban kell lennie azzal a pozícióval, amire pályázol.

Még azt is felajánlhatod, hogy megírod az ajánlást helyette, és ha kész vagy, akkor a jóváhagyását kéred.

Lehet először ez neked kényelmetlen, de a végén olyan hatásos mondatokat fogsz kapni, ami garantáltan azt az üzenetet fogja közvetíteni, amit szeretnél.

Ha ez ekkora macera, akkor érdemes egyáltalán ezzel ennyit vesződni?

Igen, igen és igen! Hogy miért? 3 oka is van:

1) Van egy pont a kiválasztás során, amit ha elértél, akkor te már tovább nem beszélhetsz.

Megmutattad, hogy mit várhat el tőled a munkáltató, hogyan fogod a cég növekedését, fejlődését elősegíteni, felsoroltad a melletted szóló érveket, kezelted a kifogásokat. Egyszer határozottan kijelentetted, egyszer finoman megismételted.

Elérted a határt és ha tovább szajkóznád, akkor csak rontanád a hatást, mert innen már minden csak kétségbeesett nyomulás lenne.

Azonban, amit te nem ismételhetsz meg, azt helyetted elmondhatja rólad a volt munkáltatód, főnököd, kollégád…. Az ő szájukból hallva az információ izgalmas és hiteles lesz.

2) Az öndicséret az álláskeresés velejárója, de nem minden munkáltatót lehet vele meggyőzni. Hagyd, hogy a referenciáid beszéljenek helyetted.

3) Van egy bizonyos lélektani pillanat, amikor a munkáltató már eldöntötte, hogy téged akar felvenni, de ott motoszkál a fejében még egy-két kérdés.

Pont itt, mielőtt felajánlanák neked az állást, elengedni a munkáltató kezét az egyik legdrágább hiba a világon.

Ilyenkor tényleg csak egy pöccintés kellene, hogy átlépjék a láthatatlan küszöböt és melletted döntsenek. Ez a pöccintés a harmadik fél által jól megírt ajánlás.

Ültesd át a gyakorlatba a fenti tippeket, hogy lapos, energiátlan ajánlólevelek helyett olyan ellenállhatatlan ajánlásokat zsebelj be, amitől végleg melletted teszi le a voksát a munkáltató.

A te sikered által inspirálva,

alairas_01

Ha tetszett a poszt, akkor ne habozz másokkal is megosztani. Köszönöm!


Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.