LinkedIn: az álláskeresés titkos hozzávalója (I. rész)


A LinkedIn, ahogy egy korábbi bejegyzésben is említettem, a világ első számú szakmai közösségépítő portálja. Jelenleg több, mint 450 millió felhasználóval rendelkezik és ez a szám folyamatosan növekszik.

A LinkedIn elsődleges célja, hogy a szakmai kapcsolatok építésére virtuális teret biztosítson és közelebb hozza egymáshoz a munkaadókat és a munkavállalókat.

Érdekesség, hogy a szülőhazája az USA, mégis a felhasználók 70 %-a nem amerikai állampolgár. Ez annak köszönhető, hogy minden földrészen és majdnem az összes országban vannak tagjai.

Annak ellenére, hogy magyar nyelven még nem elérhető, érdemes jobban megismerkedni vele és aktív tagjává válni.

Aki elkötelezte magát a networking mellett, annak nem hiányozhat a repertoárjából!

Miért érdemes “linkedinezni”?

Mert:

  • a toborzók, fejvadászok 94 %-a használja a LinkedIn-t potenciális jelöltek felkutatására,

  • hozzáférsz ahhoz a 6 és fél millió álláshoz, amelyet máshol nem hirdetnek meg,

  • kémkedhetsz a cégek után,

  • szakértői imázst alakíthatsz ki,

  • kapcsolatba kerülhetsz olyan emberekkel, akik nagyot tudnak lendíteni a karriereden,

  • segít frissen tartani a szakmai tudásod,

  • láthatóvá és elérhetővé válsz.

De ahhoz, hogy ezeket az előnyöket te is élvezd, az elmét és a szemet egyaránt gyönyörködtető profillal kell rendelkezned.

Egy olyan profillal, amely erősíti a személyes márkád, megmutatja, hogy milyen eredményeket értél el a szakterületeden és a személyiségedbe is betekintést enged.

Itt lehetőséged van arra, hogy az önéletrajzban felvillantott eredményeidet jobban bemutasd, többet adj magadból.

Ennek ellenére

Azt tapasztalom, hogy nagyon sok álláskereső rendelkezik profillal, de nem tudja kihasználni a benne rejlő lehetőségeket.

Azért, hogy te semmiképpen se tartozz közéjük, összeállítottam egy két részből álló bejegyzést a LinkedIn-ről.

A bejegyzés első részében arra fókuszálunk, hogy hogyan hozz létre egy olyan profilt, amely kiemel a tömegből és az erősségeidre irányítja a figyelmet.

A második részben pedig utánajárunk, hogyan tudsz te is az online kapcsolatépítés királyává válni.

Még mielőtt belekezdenél a profilod megformálásába

1. LinkedIn = önéletrajz?

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy azt hiszik, a LinkedIn az önéletrajzuk online megfelelője. Ez nem így van.

Ez a kettő dokumentum kiegészíti egymást és úgy kell passzolniuk egymáshoz, mint a kirakó darabjainak.

A LinkedIn profilod, az önéletrajzhoz hasonlóan, akkor fogja felkelteni a munkaadók vagy toborzók figyelmét, ha egy területre fókuszál.

Nem kell olyan információkkal elárasztanod, ami nem releváns a választott pozíció vagy terület szempontjából.

2. Kulcsszavak, kulcsszavak, kulcsszavak

A másik fontos dolog, amire figyelned kell, hogy milyen szavakat, kifejezéseket használsz a különböző szekciókban.

Mivel a LinkedIn-en lehetőség van arra, hogy kutakodj mások után bizonyos szűrési feltételek megadásával, így érdemes azokkal a kulcsszavakkal tarkítani a profilod, amelyek a szakmádra jellemzőek.

Ha nem így cselekszel, akkor lehetsz te a legjobb a szakmádban, nem leszel megtalálható. Vagyis olyan, mintha nem is léteznél.

Mire érdemes még figyelni?

  • Fő a bizalom

Törekedj arra, hogy semmilyen bizalmas információt ne tegyél közszemlére az előző munkahelyeidről.

  • Használj szakmai nyelvezetet

Olyan nyelvezetet használj, amit az önéletrajzban. Legyél kreatív, de ugyanakkor pragmatikus, így az olvasó gyorsan meg fogja érteni, hogy milyen sokat is érsz.

  • Frissítsd rendszeresen a profilod

A profilod legyen naprakész, aktuális.

  • Helyesírás ellenőrzés

Alaposan nézd át a profilod a helyesírási hibák miatt, mert erre nagy hangsúlyt fektetnek a munkaadók.

  • Használd ki a rendelkezésre álló karaktereket

Elsősorban a minőségre törekedj és csak utána a mennyiségre, de attól nem kell szűkre szabni a mondandód. Ha van mit és az releváns, akkor ne rejtsd el. Figyelj arra, hogy ne ismételgesd önmagad.

A kezdeti lépések

1. Először is regisztrálj a LinkedIn-re

Ne munkahelyi e-mail címet adj meg, mert ha időközben átmész másik céghez, akkor elvesztheted a hozzáférésedet.

Az e-mail címed tükrözze a profizmusod. A legjobb, ha olyan e-mail címed van, ami a teljes nevedet tartalmazza. Becenévvel vagy kicsinyítő képzővel ne is próbálkozz.

2. Tölts fel fényképet magadról a profilra

Erre azért van szükség, mert ha olyan emberre keresnek rá a LinkedIn-en, mint te, akkor 14 X valószínűbb, hogy te is benne leszel a találati listában.

Ez a fénykép nemcsak a profilodon fog megjelenni, hanem akkor is, ha hozzászólsz valamihez, lájkolsz valamit vagy a csoportbeszélgetésekben veszel részt.

Érdemes profi fotóssal csináltatni a fényképet, mert egy elég rossz minőségű vagy professzionalitást nélkülöző kép elég rossz fényt vethet rád.

Mire figyelj oda a fényképkészítésnél?

  • Mosolyogj.
  • Ne rejtsd el a szemeid.
  • A kép 80 %-án az arcod látszódjon.
  • Ne legyen semmi a háttérben, ami elvonhatja a figyelmet.
  • Ne szerepeljen más a képen.
  • Ne használj csillogós effektet.
  • A férfiak esetében előnyös a sötétkék vagy fekete ing.
  • A hölgyek kerüljék a sűrű vagy nagy mintával borított felsőket.

3. Neked mi a mesterséged címere?

A szakmai címsor (headline) az a rész, ahol érdemes olyan alap kulcsszavakat feltüntetned, amelyek a te szakterületedre jellemzőek és valószínű, hogy előszeretettel használják a kereséskor a munkaadók.

Sokan a jelenlegi pozíciójukat pötyögik be ide, de ettől óva intenélek, mert minden cégnél ez mást és mást takar.

Próbálj meg inkább elgondolkozni azon, hogy mi a te specialitásod, amire a célközönséged is rákap.

Például: Operations Management | Business Planning | Organizational Leadership | Performance Optimization

4. A szakmai összefoglalóban említsd meg az eddigi legnagyobb eredményeidet

Itt mutasd be magadat és mondd el, hogy mi az, ami téged egyedivé tesz. Itt élhetsz nyugodtan a történetmesélés eszközeivel is, mert a sztorikat nagyon szeretik az emberek. Finoman érzékeltesd, hogy ki a célpiacod, kivel szeretnél együttműködni.

Érdemes itt is minél több kulcsszót vagy kifejezést használni, ami a szakmádra jellemző.

Tömören, figyelemfelkeltően fogalmazd meg, hogy mi az a plusz, amit csak te tudsz nyújtani és hogyan tud a potenciális munkáltató ebből profitálni.

5. A szakmai tapasztalat résznél csak a lényegre szorítkozz

Ha minden egyes pozíciót felsorolsz, ami hozzád köthető, az nem stratégia. Ehelyett inkább gondolkozz el azon, hogy melyek azok a munkák, amelyek a karriered szempontjából relevánsak. Na ezekre szorítkozz.

6. Kérj ajánlást másoktól

A LinkedIn-en egy nagyon jó funkció, hogy ajánlást tudsz adni és téged is ajánlhatnak mások. A szöveges ajánlás mellett lehetőség van arra, hogy “endorszolják”, igazolják az általad felsorolt képességeket.

Mindkét funkció nagyon hatásos, de sokkal ütősebb, ha valaki feltéved a profilodra és látja, hogy milyen jó véleményeket írtak rólad. Kérd meg te is a kapcsolati hálódat, hogy mondják el rólad a véleményüket.

Kitől érdemes ajánlást kérni?

  • Volt és jelenlegi kollégáktól.
  • Volt és jelenlegi ügyfelektől.
  • Volt és jelenlegi főnököktől.
  • Volt és jelenlegi beszállítóktól.
  • Barátoktól, akiknek rálátása van a munkádra.

A lényeg, hogy olyan embereket keress meg, akikkel együtt dolgoztál korábban és ismernek téged, mint szakembert. Vagyis a kedves ajánlás mögött, amit tőlük kapsz, legyen tartalom is.

Huh, ez nagy falat volt, de a profilfejlesztés végére értünk. A bejegyzés második részében a kapcsolatfejlesztésre koncentrálunk.

Ha követed az alábbi lépéseket, akkor neked is olyan ütős LinkedIn profilod lesz, ami garantáltan felkelti a toborzók és a munkáltatók figyelmét.

A te sikered által inspirálva,

alairas_01

 

 

Van olyan, amit te még felvennél erre a listára? Ne hagyj kétségek között, oszd meg velem és a többiekkel bátran! :)

Ha tetszett a bejegyzés, akkor ne habozz másokkal is megosztani. Köszönöm!


Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.